Начало - Статии и новини - Акценти - 2025 в света на напитките
Акценти
   

2025 в света на напитките

30 декември 2024

По материали на Wine Enthusiast

На прага сме на 2025 година, а това е традиционно време за прогнози. Какво виждат на хоризонта професионалистите и наблюдателите в света на напитките през 2025 г.? Това са прогнози, събрани от американската винена медия Wine Enthusiast. Очертаните тенденции са валидни най-вече за САЩ, но е интересно да се запознаем с реалностите в страната, която е водеща в налагането на трендове. Пък и в този глобален свят, дори в нашата част на Европа, тенденциите са почти същите.



Ценообразуването ще е на фокус

Подобно на всичко останало, цените на напитките се повишиха главоломно през последните години и това ще продължи да бъде във фокуса на вниманието през 2025 г. Също така предстоящото президентство на Тръмп означава, че митата върху вносните продукти се очаква да вдигнат цените в САЩ на много спиртни напитки, както се случи през 2019/2020 г.

Как ще се отрази това? Експертите предполагат, че потребителите и баровете са достигнали критична точка по отношение на инфлацията при напитките. Някои от тях се запасяват с вносен алкохол като скоч уиски или коняк, за да противодействат на бъдещото поскъпване. Други предвиждат ръст на Happy Hours или дори редовно предлагане на по-семпли или по-малки питиета, предназначени да поддържат цените по-ниски.

Ако досега така наречените Happy Hours са били част от забавлението, сега може да станат задължителни или необходими. С финансовия натиск, който продължава да свива бюджета на клиентите, Happy Hour изглежда все по-привлекателна възможност през 2025.


Царуването на агавето продължава

Агавето ще запази короната си, а ореолът му ще се разпростре от текилата върху други мексикански алкохолни напитки, включително сотол и ромоподобната чаранда.

Виждам, че сотолът е готов за големи успехи, казва Джъстин Сиверс, управляващ партньор на голям бар в Ню Йорк. Продължителната и нарастваща популярност на текилата и мескала кара клиентите да търсят следващата версия на високоалкохолни напитки от различни видове агаве, а сотолът, заедно с раисиля, се вписват идеално в тази сметка.

Коктейлите ще съставляват голяма част от продажбите на тези напитки. Според проучване в световен мащаб, проведено от Bacardi, напитките на основата на агаве са продължили да доминират, когато става въпрос за коктейли през 2024 г. Напитките с текила са номер едно като търсене (72%), следвани от мескал (66%), като тази посока вероятно ще се запази.

Освен това анкетираните предвиждат, че през 2025 г. маргарита ще бъде най-продаваният коктейл в САЩ. В световен мащаб прогнозата е, че този микс ще бъде бестселър № 2, като ще отстъпи единствено на мохито. В проучването на Bacardi се посочва, че маргарита ал пастор (със сок от ананас, пресни билки и чили серано, вдъхновена от такос ал пастор), популяризирана в Ликория Лимантур в Мексико Сити, е най-добрият пример за това.


Тропически мисли

Плодовите вкусове са вечни, но тропическите плодове са тези, които ще бъдат в центъра на вниманието през следващата година, според последния доклад за тенденциите, представен от компанията за разработване на напитки Flavorman. Банани, манго, драконови плодове, папая, кокос – тези основни тропически плодове ще предизвикват слънчеви бягства с всяка чаша.

В същия дух експертът по тенденциите от Сан Франциско Кара Нилсен посочва ананаса като вкус, който ще доминира в напитките през следващата година. Това е познат вкус, обяснява тя. Но виждам, че той все още доставя удоволствие на хората. Това включва и печен ананас – карамелизиран вкус, който пасва добре на широк спектър от спиртни напитки.


Светът в чашата ви

Влияния от цял свят (и от кулинарната сцена) ще присъстват в чашата ви. Компанията за разработване на напитки Flavorman прогнозира забележителен ръст на вкусовете с глобално вдъхновение, особено на тропическите плодове и международните подправки. Предвижданите популярни съставки включват куркума, звезден анасон и кориандър. Извън всякакво съмнение вярваме, че 2025 г. ще бъде едно ароматно пътешествие из континентите, казват от Flavorman

Тази тенденция отразява и гордостта на барманите от наследените традиции и от техните пътешествия. Дали определен регион ще привлече вниманието на производителите на напитки?

Някои посочват Корея с нейния характерен соджу, други – Африка.

Интересът към западноафриканската култура расте, казва Хайди Дилън, главен изпълнителен директор на Distill Ventures, като посочва музиката, модата, храната и дава за пример любимия на нюйоркчани ресторант Tatiana, чийто главен готвач Куаме Онвуачи е нигерийски американец.

Коктейлното пространство стана толкова глобално вдъхновено, казва Кара Нилсен. Подобно на онова, което видяхме при шеф готвачите, баровете и барманите извеждат на преден план своето наследство, но го разработват по модерен начин. Това означава, че едно меню с напитки, вдъхновено от мексиканските традиции, може да включва и японско уиски например. „Светът в чашата ви“ продължава да се разраства и няма да спре.


Ще се нуждаем от бързина

Форматите за бързо обслужване, които дават приоритет на удобството и скоростта – спомнете си за готовите напитки (RTD), вендинг машините за алкохол и коктейлите от автомат – предизвикват значителен интерес у потребителите.

Тази промяна до голяма степен е обусловена от предизвикателствата, свързани с работната ръка в бранша, необходимостта от бързина и постоянно качество. Коктейлите от автомат и RTD-тата (Ready to drink) например, гарантират баланс и постоянен вкус всеки път, а вендинг машините пък могат да доставят перфектно охладени напитки на места като стадиони и хотели, като елиминират дългото чакане и създават по-безпроблемно преживяване.


Пикантните глътки (все още) ще пълнят чашите

Барманите изглеждат особено развълнувани от тази тенденция: помислете за соленовато мартини и деликатен умами вкус под формата на мисо, гъби и рибен сос. Проучването на посланиците на марката Bacardi показва, че в Северна Америка интересът към пикантните вкусове е нараснал с 20%, а към билково-тревистите – с 15%. Освен това почти три четвърти (71%) от барманите черпят вдъхновение от кулинарното изкуство при създаването на напитки.

Фокусът се измества от съчетаването на храна и напитки към творения, при които границата между храна и напитка става все по-размита, казват от Bacardi.



Нула алкохол не означава нулев избор

Напитките без и с ниско съдържание на алкохол станаха съвсем масови и експертите очакват този сегмент да нарасне през 2025 г. Очертават се няколко посоки. 

При все по-широката гама от N/A напитки, както и други съставки, с които разполагат, от професионалистите в бара се очаква да предлагат по-интересни напитки, които не е задължително да имитират алкохолни стандарти.

Очаквайте да ги видите и като част от най-висококласни преживявания. Съчетаването на храна с напитки без алкохол ще се превърне във все по-значима тенденция на пазара, твърди Алба Уерта, собственица на бара Julep в Хюстън.

И накрая, очаквайте все по-голямо признание на факта, че да не пиеш алкохол не означава да не излизаш навън – дори тълпата от биохакери с техните екстремни здравословни терапии все още иска да общува след ледените си бани. Сиверс от Bar Primi споделя, че е забелязал драматично увеличение на броя на пиещите в неговото заведение. Хората след работа купуват по-голям процент от нашите опции с нулев алкохол, отколкото преди, но остават в бара също толкова дълго, колкото и колегите им, които пият твърд алкохол.


Отново с / и пак без

Дори тези, които пият, могат да потърсят опции с по-нисък алкохолен градус като част от движението към умереност. Независимо дали се нарича пиене с темпо, усукано пиене или зебра, превключването между алкохолни и безалкохолни напитки вече се определя като сецифичен подход за поддържане на формата и нивото.


Край на тъжните лимонови резенки

През 2025 г. гарнитурите за коктейли най-накрая ще започнат да печелят уважението, което заслужават, прогнозират от хотелската верига Hilton. Миксолозите са двигатели на тази тенденция и отговарят на нарастващото търсене. Те третират гарнитурите като основна арт съставка, а не като добавка...
Коктейлните гарнитури ще станат важна част от творческото развитие на занаятчийските коктейли и ще радват любителите на напитки по целия свят.

Ще видим повече причудливи декорации за напитки и ще наблюдаваме възхода им, особено на ядливите партньори, които допълват вкусовете в напитката, като например вафлена дантела от бишкота върху вариация на еспресо мартини или издължено парченце гумено желе от кайсиев ликьор, кацнало на ръба на чаша Хотел Насионал Спешъл в новия салон за коктейли Dear Irving на Бродуей.


Повече от напитка

Мултисензорност може да бъде следващата модерна дума, когато говорим за напитки: помислете за баровете за слушане, за парфюмирани коктейли, потапящи преживявания, които включват визуални елементи, подходящи за социалните медии и интересни текстури.

В по-малък мащаб това може да се преведе и като напитки, които разрушават четвъртата стена, за да ангажират клиентите допълнително, например с обикалящи колички за напитки, които насърчават гостите да се включат активно в създаването на запомняща се напитка.

Преди всичко хората искат да се забавляват с напитките си и да имат преживяване, казва Сиверс. Въпреки че качеството, първокласният вкус и дори устойчивостта са важни мотиви за това какво избират да консумират, най-важният фактор е представянето и вълнението, което получават от него.


Може би е време за минималистични напитки

В противовес на призивите за повече гарнитури и примамливи елементи, някои професионалисти смятат, че е време махалото да се върне в по-рационална посока.

Когато става въпрос за коктейлно творчество, мисля, че сме достигнали върха на сложността – много напитки са станали прекалено сложни или преувеличени от тенденциите в социалните медии, казва Нейтън Оливър, директор напитки в бар-ресторант The Benjamin Hollywood. Смятам, че през 2025 г. фокусът ще се върне към простотата, като се подчертаят качествените спиртни напитки по по-класически, традиционен начин.

В същия дух Амброуз Чианг, генерален мениджър на ACRU в Манхатън, предвижда минималистична тенденция за коктейли, която набляга на простотата, уникалните и висококачествени съставки, като е възможно да включва само три компонента и класически техники.


Wild Card: Крем ликьор Ube

Компанията Datassential за пазарни анализи определя този продукт, произхождащ от Филипините и ароматизиран с убе (лилав батат), като нововъзникваща тенденция. С други думи, почти никой не знае за него. По оценка на Datassential само 19% от потребителите на напитки за възрастни са запознати с него. Но убе (Ube) със сигурност е вкус във възход, а съставката, от която се правят атрактивните лилави напитки, е повече от интересна… Убе печели внимание като уникален ингредиент за коктейли със смайваща визия. Живият лилав оттенък не само се откроява в коктейлите, но се вписва и в продължаващата тенденция за използване на цветовете за по-голямо удоволствие от пиенето.

Наздраве за 2025 година, било то и с напитки без алкохол или с коктейли в ярко лилаво! Пожелаваме ви една щастлива и успешна година!