18 януари 2021
На прага между мъчителната 2020 и натоварената с надежди и неизвестност 2021 година, DiVino се обърна към шестима български винени хора с молба да споделят – в 5 минитеми – как си представят близкото бъдеще на виното, какви тенденции очакват да се наложат, какви винени стилове и моди… Трима от тях: Яна Петкова, Гергана Тодорова и Марин Атанасов не работят за конкретна изба и не са уайнмейкъри, но се занимават професионално с вино, следят тенденциите и имат визия за развитието му. Другите трима: Димитър Димов, Димитър Костадинов и Николай Кръстев създават качествени вина в конкретни изби и са доказали, че знаят какво правят и имат идея какво да очакват. Ценим мнението на всички тях и искрено им благодарим, че откликнаха на молбата ни. Тук даваме думата на Гергана Тодорова да сподели своите виждания за виното през следващите няколко години.
Гергана Тодорова е винен специалист и създател на първия онлайн пътеводител за винен туризъм в България – winetours.bg. През 2015 придобива в Лондон 3-то ниво на WSET (Wine and Spirit Education Trust), а в момента завършва Diploma Level. През 2016 допълва икономическото си образование с магистратура по туризъм в Аграрен университет, Пловдив. Води специализирани курсове за вино, пише статии за винен туризъм, организира винени събития и турове. Вижте прогнозите за близкото бъдеще на виното на една дама, която с мисионерска страст и задълбочени познания работи за популяризирането на българското вино по света и за развитието на винения туризъм у нас.
Прогнозата на Гергана Тодорова:
Виното ще търси все повече диалог с публиката
Виното ще започне да търси повече канали за комуникация с потребителите си. Днешният клиент, а и бъдещият, ще иска да бъде част от процеса, да съпреживее виното. Виненият бранш ще трябва да преосмисли диалога си и да стане по-достъпен и разбираем, но все пак да остане верен на виното, автентичен и да не губи интелектуалния и културния елемент. Виненият туризъм може да даде добри канали за комуникация и връзка в тази посока.
От традиционно към дигитално
В допълнение към първата тенденция е и още по-голямата дигитализация в близките години – тя вече беше в ход, а сovid кризата ще ускори този процес. Виното е емоционален продукт и личният елемент е много силен, но ще се наложи да търсим повече възможности за предаване на неговото послание – онлайн курсове за вино, онлайн дегустации, филми за виното и други.
Местното преди чуждото
След пренасищането на пазара със сортове като шардоне и каберне совиньон идва нова вълна на търсене на по-различни като стил, произход и метод на производство вина. От една страна, това е провокирано от стремежа да се консумират храни и напитки с по-ясен, а и по-близък произход. От друга страна, държавите, които са основно вносители на вино, ще продължат да търсят все по-екзотични и нови вина, които са от редки сортове, характерни само за определен регион.
Натурално срещу конвенционално
Здравословният аспект на виното ще има все по-голямо значение. Потребителите ще отделят все повече време, за да проучват това, което слагат на масата.
Човекът, а не брандът
Все по-голямо значение ще има човешкият образ на виното – кой и как е произвел виното, каква е неговата идея. Винените (а и не само) брандове ще придобиват все по-човешки образ в стремежа си да запазят и увеличават аудиторията си. Влиянието на социалния елемент ще нараства – изборът на обкръжението ни и препоръките за вино (включително и дигитални) ще имат по-силно въздействие от това, което виждаме по рекламите.
Прогнозата на Димитър Костадинов
Конференцията Виненият образ на България: идентичност и послания събира винения бранш на 29.11.2024, преди началото на DiVino.Taste.