17 януари 2021
Какво ли предстои да се случва в света на виното? Няма как да гадаем за по-далечното бъдеще. Но предвиждания за следващите няколко години са възможни. Особено, ако са направени от винени експерти, на базата на богат опит и задълбочени познания.
Когато 2020 си отиваше, DiVino се обърна към шестима български винени хора с молба да споделят – в 5 минитеми – как си представят близкото бъдеще на виното, какви тенденции очакват да се наложат, какви стилове, сортове и моди… Трима от тях: Яна Петкова, Гергана Тодорова и Марин Атанасов не работят за конкретна изба и не са уайнмейкъри, но се занимават професионално с вино, следят тенденциите и имат визия за развитието му. Другите трима: Димитър Димов, Димитър Костадинов и Николай Кръстев създават качествени вина в конкретни изби и са доказали, че знаят какво правят и имат идея какво да очакват. Ценим мнението на всички тях и искрено им благодарим, че откликнаха на молбата ни.
Започваме с дамите, а на Яна Петкова се падна да е първа.
Тя определено е сред най-способните и интересни винени журналисти у нас. Освен това е критичен, но справедлив дегустатор и ефективен консултант по винен маркетинг. Наскоро излезе книгата ѝ „А, б, вино“, където е представена така: „След интересни професионални лутания – преводач, икономист, стюардеса – Яна достига до прозрението, че виното не е просто течност в бутилка. То я спохожда, когато дава две трети от премията си за бутилка бордо и правилната чаша, от която да го опита. От тогава досега в продължение на вече двайсет години тя се образова във винено отношение по всички възможни начини. Притежател е на Wine and Spirit Education Trust Diploma. Тя е винен дегустатор и журналист, винен съдия и обучаващ. Съосновател е на Българската винена академия, на подкаста Life Unbottled и на проекта за винен маркетинг Avinissima. Член е на екипа на DiVino, лектор, блогър и партньор в ресторантски проекти.“
Ще добавим само, че Яна умее да казва много с малко думи. Както тук:
Прогнозата на Яна Петкова:
В днешната ситуация надали може да се направи прогноза за повече от година напред, но ето какво мисля за 2021:
Потреблението ще се обърне към местното вино – неизбежно ще станем по-протективни към местното, което не само е свое, но се очаква и да е по-изгодно. Очаквам местното да отговори с по-интересни вина на по-адекватни цени.
Огромна част от продажбите на вино у нас ще остане в ниския ценови сегмент.
Публиката ще знае все по-малко за виното (информацията е на една ръка разстояние в интернет). Знанието ще трябва да намери по-интерактивен и забавен начин, за да достигне до крайния клиент.
Потреблението на вино ще продължи да спада – по икономически и здравословни причини. Шанс ще имат интересни дестинации и все по-често – био вина.
Ако иска да е конкурентно в ХХI век, българското вино трябва да догони някои световни трендове – био лозарство, умерена намеса в избата, по-малко дъб, по-нисък алкохол, по-леки бутилки.
Ето как виждат близкото бъдеще на виното:
Гергана Тодорова от winetours.bg
Димитър Костадинов, управител на Загрей
Николай Кръстев, енолог на Царев брод
На DiVino.Taste 2024 бяха представени близо 600 вина на 87 производители пред повече от 5500 професионалисти, ценители и винолюбители.