Начало - Статии и новини - Новини - Георги и Влади Ванкови за ВарнаWINEkend
Новини
   

Георги и Влади Ванкови за ВарнаWINEkend

08 юли 2025

Предлагаме на вниманието Ви интервю с известните Одесоски братя Георги и Влади Ванкови по повод осмото издание на ВарнаWINEkend 2025 свежото и весело черноморско винено изложение, на което те са идеолози и основатели. Винаги е интересно да общуваш с братя Ванкови, по какъвто и да е повод. А поводът тук определено е приятен и си заслужава. Замислете се дали да не попаднете на 18 и 19 юли в морската ни столица и да се насладите на вината и атмосферата на ВарнаWINEkend 2025. 
Ето кои производители ще представят своите вина или ракии: Шато Авли, Александра Естейт, Айя Естейт, Анге(love) ракия, Аркана ракия, Братанов, Бонония Естейт, Виа Антика, Видинска Гъмза, Вила Дарос, Вила Мелник, Двор 1, ДеВина, Драгомир, Драгошинов, Едоардо Миролио, Ейнджълс Естейт, Жарава, Златен Рожен, Калиакра, Камея, Капатово, Лозенец, Лозето Естейт, Лозеница Естейт, Малката звезда, Мараш, Милков / Георгиев, Одесос, Оряховица, Пинк Пеликан, Росалеа, Салла Естейт, Симеон Велики, Царев Брод.

Здравейте, господа Ванкови! Да започнем от началото на историята зад винения фестивал ВарнаWINEkend. Как се роди идеята за по-различно винено събитие?
Георги: Идеята се роди през 2016 година като на шега. След винарска кампания в Нова  Зеландия, решихме да се съберем с колеги от различни изби и да опитаме вината си, бутилки, които бяхме донесли от другия край на света, или иначе казано на чист български – networking! Тогава идеята прерасна в намерение да направим такъв тип събитие, което да бъде отворено за публиката. И останалото дойде само. Първото издание беше повече от успешно и това ни мотивира да го развием!

Събитието порасна до винен фестивал с музика на живо, арт зона и различни творчески активности. Как стана това?
Влади: Отне ни доста години да убедим участниците, че си заслужава да дойдат до Варна и да се доверят на свежото винено събитие на Варна. Сменихме няколко локации — от винен бар, през ресторант с лятна градина, докато попаднахме в пространството на Големите римски терми на Одесос, с което фестивалът придоби съвсем различен мащаб и усещане. Вече трета година организираме събитието в Атриума на Археологическия музей във Варна — място, което пасна на ВарнаWINEkend перфектно. Сега желание за участие не липсва.

Как подбирате участващите изби във фестивала? Има ли критерии за участие, които трябва да покриват?
Георги: В началото идеята беше да представяме и даваме път на младите винари, но тъй като самите ние преминахме в категорията на може би не чак толкова млади винари, решихме да сменим концепцията и при подбора да се съсредоточим върху това да бъдат винарни, които отразяват региона и правят доказано добри вина. Колкото и субективно да звучи на пръв поглед.

Имате ли наблюдения какви са тенденциите сред вината, които българските изби представят – например по отношение на сортовете или стиловето?
Влади: Определено наблюдаваме присъствие на все повече местни сортове и все по-автентични вина, които отразяват тероара на всеки винарски регион! Безспорно това е тенденция, която е страхотна, и представя истинския винен облик на страната ни!
Друг момент е световната посока към по-леките вина – и като структура, и като алкохол, тип кларе, която също навлиза в България, макар и с бавни темпове засега.

До каква степен фестивалът отразява развитието на българското вино – иновации, нови производители, устойчиви практики?
Георги: Смятам, че ВарнаWINEkend до голяма степен отразява реалността в българското вино. Участниците ни са винарни от всякакъв тип, големина и стил – производители на натурални и на традиционни вина, на пенливи по класическия метод, пенливи от местни сортове, нефилтрирани, бомбастични, оранжеви, кларе... Ще бъдат представени над 300 вина, от които всеки може да намери своето следващо любимо! Също така от самото начало сме имали щандове за винени и плодови ракии от най-високо качество.

Какви са предпочитанията на публиката – кои вина предизвикват най-голям интерес и защо, според вас?
Влади: Определено предпочитанията са към белите вина. Леките червени, подходящи за охлаждане, също започват да намират публика за сметка на тези с пренатоварен вкус. Вината с минимална намеса са акцент, за който хората все повече питат и се интересуват. Вероятно към световната тенденция, отнасяща се основно до чистата и био храна, попадат все повече и напитките, произведени по този начин. Потребителите, особено по-младото поколение, са склонни да заменят перфектно филтрираните и технологични вина на големи производители за вина с повече автенитичност, направени от хора, а не от завод и машини.

Организацията на подобно събитие не е никак лека и кратка задача ние в DiVino добре знаем това. Колко време предварително започва планирането на фестивала?
Георги: Организацията на ВарнаWINEkend започна през юли 2016 година и от тогава не е спирала!

С какви предизвикателства се сблъсквате най-често – логистични, комуникационни, регулаторни?
Влади: С нищо невъзможно към момента не сме се сблъсквали, освен с COVID-19, заради който се наложи да направим двугодишна пауза. Надяваме се да нямаме повече такива случаи!

Какво бихте съветвали хора, които искат да се занимават професионално с организиране на винени събития?
Георги: Помислете отново! Ако сте на ВарнаWINEkend на 18 и 19 юли, може да го обсъдим.