19 януари 2024
Вили Гълъбова, по материали на Meininger International
Както всяка нова година, така и 2024 започва за всички ни с равносметка за предходната, с анализи и опити да се прогнозират тенденциите, които ще формират света на виното в близко бъдеще. 2023 не беше лесна година. Пазарът на вино до голяма степен отразяваше процесите в икономиката и бе движен от силен инфлационен натиск, каращ потребителите или да намалят покупките и бюджета си за вино, или да се ориентират към по-евтини категории.
Немското издание Meininger International дефинира следните 7 тренда, които с голяма вероятност ще окажат силно влияние върху пазара на вино през 2024:
1. Размиване на границите
Отмина времето на чистите категории. Младите консуматори все по-рядко мислят за себе си като принципно пиещи вино, пиещи бира или пиещи коктейли. Границите между категориите се размиват. Все по-малко хора се интересуват от суровината, която ферментира, т.е. за клиентите не е толкова важно дали пият бира или вино, а по-скоро искат питието да им е вкусно. И това като че ли беше неизбежно с експлозията на добавени аромати, заливащи първо безалкохолната индустрия, след това крафт бирите, а накрая и виното. Сега хората очакват безкрайни стилове, от които да избират и това вече е световен феномен. Макар и последно в редицата на превзетите от аромати категории напитки, напоследък виното също тръгна по този път, като първо производителите започнаха да ферментираха червени вина в бъчви от шери, уиски и бърбън. След това за кратко имаше тенденция за ароматизирани вина. А днес по данни от Forbes и АС Nielsen най-продаваното ново SKU вино за 2023 в САЩ е Stella Rosa Pineapple & Chili (вино с аромати на ананас и чили), казва Стив Риболи, главен изпълнителен директор на Riboli Family Vineyards, компанията зад бранда Stella Rosa. За повечето винопроизводители добавянето на плодове или подправки към тяхното вино е анатема. Но в занаятчийския край на производството има нарастващ брой коферменти, при които гроздето ферментира с плодове. Така че, през 2024, а и занапред, очаквайте повече такива вина, които размиват границите между категориите и стават все по-доходоносни.
2. Кенове
Границите не се размиват само между категориите, но и между поводите при които се пие една или друга напитка. Преди се смяташе, че спортът означава бира, а вечерята в ресторант означава вино, но това се променя, особено сред по-младите клиенти, които активно търсят напитки в кен за различни поводи - независимо дали става дума за коктейл в кутия, безалкохолна бира или вино от кенче.
Според Grand View Research глобалният пазар на вино в кенове ще нарасне до 12% към 2028 г. до близо $571,8 млн. Основната движеща сила зад тази тенденция, според доклада, е нарастващото търсене на удобни и преносими напитки за една порция.
Не само лесните за пиене вина могат да се възползват от това преминаване към кенове. Meininger International посочват като изключитело успешен пример за този тренд Maker Wine, марка вино в кенове, пусната на пазара в САЩ през 2019 г. Компанията е реализирала над 5 милиона долара общи продажби от стартирането си, продала е над 350 000 кутии миналата година (2023) и е номер едно онлайн търговец на дребно на вино в кенове, според скорошно тяхно интервю.
3. Безалкохолни вина
Вече никой не се изненадва от драматичния ръст на категорията ниско и безалкохолни вина през последните години, особено на ключовите пазари в САЩ, Великобритания, Германия, Испания, Франция, както и Австралия и Япония. Според данни на IWSR продажбите им вече са достигнали 11 милиарда долара и се очаква следващите 10 години да надминат 24 милиарда долара. Нараства с бързи темпове появата на магазини, специализирани в продажбата на вина и други напитки без алкохол. Такива са например: Nix & Nix в Холандия; Boisson в САЩ; Club Soda във Великобритания. И всички те съобщават, че безалкохолните вина са сред най-популярните им продукти. Големите алкохолни компании са толкова сигурни в бъдещето на безалкохолната категория, че инвестират сериозно в нея: Boisson наскоро получи 5 милиона долара като инвестиция от Convivialite Ventures на Pernod Ricard. Distell Ventures, подразделението за иновации на Distell, също инвестира в категорията. По-малките играчи вървят по стъпките на големите и категорията без алкохол несъмнено само ще расте.
4. Белите вина изпреварват червените
През 2023 г. Meininger’s съобщи, че долината на Рона си е поставила за цел да трансформира имиджа си от този на зона за червено вино в основен производител на бяло вино. Долината на Рона не е сама в това си намерение. И други бивши червени региони се превръщат в бели. Причината е проста – консумацията на червено вино намалява, а потребителите посягат все по-често към по-свежи стилове, особено бели и пенливи вина. Само във Франция консумацията на червено вино е спаднала с 32% за последното десетилетие. Смята се, че частично това е резултат от глобалното затопляне – тъй като при по-топло време, а и с удължаването на лятото, търсенето на червени вина значително намалява.
5. Но големите смели червени са все още силни
През 2000 г., когато Дейв Фини създава своят червен бленд The Prisoner, той вероятно не е имал представа, че създава изцяло нов жанр вино. Дотогава червен бленд обикновено означава определено регионално вино, примерно от сортовете каберне совиньон, мерло и каберне фран от Бордо. Днес червен бленд може да се отнася и до вина, съставени от различни червени сортове, които най-често са с високо съдържание на алкохол и обикновено с високо съдържание на остатъчна захар. Този стил се появява в десетилетието след The Prisoner, когато големите винени компании осъзнават, че този нов стил е хит сред 40-годишните мъже. Появиха се и червените вина, ферментирали в бъчви от бърбън, придаващи им опушена привлекателност, която убеди любителите на уискито да опитат тези вина. Уловката проработи и сега има десетки и десетки от тях, като същественото е, че всички те се продават на сравнително високи цени.
6. Винен туризъм
През 2024 се очаква близо 70% ръст на пътуващите заради храна и вино. Euromonitor прогнозира, че ръстът на пътуванията и туризмът ще изпреварят глобалната икономика, макар и с по-бавни темпове от тези през 2023 г. Факт е, че покачващите се цени постепенно изяждат потребителския апетит за предприемане на пътуване. Също така почти парадоксално две основни винени тенденции се сблъскват в момента помежду си: има почти анекдотични съобщения от различни винени региони за все повече посещения от хора, които не пият, но пътуват защото искат да научат за виното и да чуят как се прави.
7. Здраве
Сигурно всички сте чували за сухия януари, по аналогия със сухия режим това означава след пищните коледни и новогодишни празненства, хората да си дадат цял месец почивка от алкохола и да прекарат месец януари без да консумират вино и други алкохолни напитки. Естествено това не се отнася за нашата част на света, но в САЩ огромните 15% от възрастните американци декларират, че ще се откажат от алкохола през януари. Както се съобщава в Meininger’s, Световната здравна организация поддържа постоянен ритъм на съобщения за опасностите от алкохола и потребителите разбираемо реагират като все повече намаляват консумацията си или се отказват напълно. Това вече видимо има драматичен ефект върху търговията с вино и се превръща в проблем № 1, пред който е изправен светът на виното в момента. Изглежда няма лесни решения. Но все пак, въпреки че нещата вероятно ще стават по-трудни в краткосрочен план, никога не е разумно да залагате срещу нещо, което е оцеляло повече от осем хиляди години. И ако виното е останало част от цивилизацията ни толкова дълго време, то очевидно носи в себе си по-дълбок смисъл от простия алкохол, съдържащ се в него.
Slow Food призовава храната да бъде поставена на първо място в политиката. Вижте петицията до земеделските министри от Г-7.