28 май 2023
Едно от най-посещаваните издания от създаването на Tuttofood Милано приключи с над 83 000 регистрирани търговски посетители, като 20% са от 132 различни страни. Най-големите групи баери са от Испания, САЩ, Франция, Швейцария, Германия, Холандия, Китай, Румъния, Полша и Обединеното кралство, но са присъствали и делегации от петте континента: от Виетнам до Канада, от Фарьорските острови до Парагвай и Казахстан. Изложителите също са от целия свят – от големи компании със световноизвестни брандове до най-малки занаятчийски производители.
Четири дни на интензивен обмен, с хиляди бизнес срещи, организирани благодарение на платформата за съвпадение между брандовете и баерите, между търсене и предлагане, а също със сътрудничеството на ITA/ICE – Италианската търговска агенция.
Новият стил на изложението е високо оценен както от изложителите, така и от търговците: макрозоните, отразяващи логиката на дистрибуцията – свежи, трайни пакетирани потребителски стоки и замразена риба и морски дарове, опростиха формата и направиха визуалното изживяване много по-ефективно, като улесниха проучването и откриването на нови марки и нови продукти.
Новите продукти присъстваха тази година повече от всякога, с впечатляващи иновации по отношение на устойчивост, опаковки и рецепти, предвиждащи тенденциите и нуждите в потреблението – от леки растителни храни до богати на протеини здравословни продукти. 50 продукта участваха в конкурса Better Future Award, в три отделни категории: награда за етика и устойчивост, за иновация и за опаковки.
Например първата награда за Етика и устойчивост си поделиха Campo d'Oro и Zini Prodotti Alimentari.
Campo d'Oro са производители на сицилианско песто Trapanese с бадеми и с шамфъстък, които в сътрудничество с немската компания Climate Partner участват в Carbon Neutral и са се присъединили към проекта за вятърна енергия в района на Нашик в Индия, заменяйки част от изкопаемата енергия с възобновяема вятърна енергия. Те подават възобновяема вятърна енергия обратно в регионалната електрическа мрежа на Newne, която захранва цяла Индия. Благодарение на приноса на Campo d'Oro, с производството на Trapanese Pesto са инсталирани 4 вятърни турбини с обща мощност от 6 мегавата.
Zini Prodotti Alimentari предлагат пресни и бързо замразени ньоки, произведени от древен местен италиански сорт пшеница Senatore Cappelli, която е богата на фибри, има по-високо съотношение на протеини и по-малко глутен от обикновената твърда пшеница, с което благоприятства за правилната и здравословна диета. Производството е свързано изцяло с територията, където се отглежда тази зърнена култура, така че проектът е 100% Километър нула. Опаковките им също са 100% компостируеми.
Югоизточна Европа за първи път беше представена доста силно – както с щандове на отделни компании от Гърция например, така и с представителни общи щандове на Румъния, Унгария, Северна Македония, Косово… Общ български щанд нямаше, а това е пропуск, тъй като Tuttofood е сред водещите хранително-вкусови изложения в Европа и всъщност много от търговците, които търсят италиански продукти, намират партньори и на чуждите щандове или съвсем целенасочено си уреждат предварително срещи с тях. Ето какво е например мнението на американеца Марк Филипс от Central Market, компания с 10 специализирани хранителни магазина в Тексас: „Освен италиански продукти открихме и интересни предложения от страни като Гърция, Румъния, Испания и дори Китай!“ България има какво да предложи и е логично българските държавни институции, чиято дейност е свързана с подпомагане на участия в подобни изложения, да бъдат по-активни по отношение на Tuttofood – Милано е близък и леснодостъпен, а по време на изложението там се стича целият свят на храните и вкусовете. Единствените български изложители бяха със самостоятелен щанд – това е големият ямболски производител на слънчогледово олио Bonoil.
Благодарение на новия съюз между Fiera Milano и Fiere di Parma, от тази година Cibus (водещо хранително-вкусово изложение за Made in Italy) и TUTTOFOOD ще създадат още по-стратегическа платформа с европейско измерение, която още по-ефективно ще подкрепя компаниите, желаещи да се съсредоточат върху интернационализацията, за да се разраства бизнесът им.
Следващото изложение ще се проведе в Парма от 7 до 10 май 2024 г. А десетото издание на TUTTOFOOD е във FieraMilano от 5 до 8 май 2025 г.
Знаменитият Оз Кларк в интервю на bTV.