09 май 2025
По материали на Vinetur.com
Пазарът на вино във Ватикана е подчинен на твърде специфични правила, оформени от историята, религията и стремежа към дискретност. През 2025 г. Светият престол преживява специална година по три причини: честването на юбилейната година (1700 години от Никейския събор), смъртта на папа Франциск на 21 април и избирането на новия папа Лъв XIV. Очаква се тази година Рим и Ватикана да посрещнат над 30 милиона поклонници.
Ватиканът, с население между 500 и 1000 души, е най-големият вносител на вино на глава от населението в света. Според данни от 2019 г. и при население от приблизително 800 души, всеки жител е консумирал приблизително 79 литра вино годишно, което се равнява на около 99 бутилки на човек. Това число е двойно по-високо от средното за Италия. На практика цялото вино, което влиза във Ватикана, е италианско и пристига бутилирано.
През 2024 г. Италия е изнесла около 54 200 литра вино за Ватикана, от които близо 38 000 литра са били подсилени вина като Марсала например – те са широко използвани в религиозните ритуали и тържества. Общото количество е по-малко в сравнение с 2023 г., когато са били доставени 63 000 литра, но по-голямо от регистрираните през 2022 г. 46 000 литра. Най-голямо количество за последното десетилетие е достигнато през 2018 г. със 71 700 литра.
Пазарът на вино във Ватикана показва значителни годишни колебания. Това се дължи на вътрешното му устройство и статута му извън Европейския съюз, което води до митнически процедури, различни от обичайните в Италия. За да станат оторизиран доставчик, винарните трябва да подадат заявление чрез портала Bandi Pubblici Santa Sede, който определя отделни категории напитки и вино и хляб за светата литургия.
Достъпът до пазара зависи до голяма степен от личните връзки с ключови хора във Ватикана. Производители от Пиемонте като Барбара Сандроне или Роберто Бава продават вината си благодарение на преки контакти с важни хора в анклава.
Престижът на продажбите за Ватикана не се дължи единствено на търговски или рекламни причини. За много италиански производители това е повод за лична гордост поради значението на католицизма в Италия и символиката на присъствието в мястото, където пребивава Папата.
Ватиканът е безмитна зона по силата на Латеранския договор от 1929 г. Това позволява цените на виното да бъдат по-ниски отколкото в Рим. В анклава има два магазина, където може да се закупи вино: Annona, отворен за широката публика (в момента затворен за ремонт), и друг, разположен в бивша жп гара, достъпен само с членска карта за служители на Ватикана или дипломатически персонал.
Да се изнесе вино от Ватикана е лесно, което контрастира с трудностите при внасянето му. Това обяснява защо част от виното се консумира извън анклава.
Някои италиански винарни поддържат стабилно присъствие в магазините на Ватикана благодарение на вътрешното търсене и предпочитанието към националните продукти. Пример за това е Abbazia di Novacella, манастир произвеждащ вино в Алто Адидже, който доставя около десет различни етикета от 2010 г. насам. Религиозният му статут може би улеснява достъпа, но това не е задължително изискване.
Логистичният процес за доставка на вино до Ватикана е прост за италианските винарни: те само изпращат бутилките и оставят ватиканските власти да се справят с местните митнически формалности.
По време на понтификата си папа Франциск открито подкрепя италианския винен сектор. През януари 2024 г. той говори пред повече от 100 производители на събитие, организирано от Veronafiere (организатор и домакин на Vinitaly), където подчертава социалната и културна стойност на виното като източник на радост и празничен символ.
Папа Франциск използва виното и като дипломатически подарък: през април 2024 г. подарява бутилка магнум Aneri Amarone 2005 на крал Чарлз III и кралица Камила по време на частното им посещение във Ватикана, съвпадащо с двайсетата годишнина от сватбата им.
Някои компании се възползват от стойността на юбилейната година като туристическата атракция и пускат специални серии вина, вдъхновени от Ватикана, но насочени изключително към римските магазини в близост до анклава.
От друга страна има нови проекти, чиято цел е да се произвеждат собствени вина в папски имоти като Кастел Гандолфо. Прочутият енолог и винен консултант Рикардо Котарела е начело на един от тях, базиран на каберне совиньон от лозя, засадени в това имение; планирано е виното да се продава ексклузивно във Ватикана от 2026 г. Друг проект изследва устойчиви на болести винени сортове под съвместното ръководство на международни експерти.
Пазарът на вино във Ватикана остава един от най-труднодостъпните и своеобразни в света като съчетава религиозни традиции, лични взаимоотношения и търговски интереси под строг институционален контрол.
Пилотното издание на World Wide Wine - ново събитие във Варна, посветено на световни вина, ще се проведе на 30 и 31 май 2025 в Graffit Gallery Hotel.