28 април 2023
Всяко обединение във винарския бранш носи огромни ползи за избите, за развитието на винения туризъм и цялостно издига имиджа на българското вино на по-високо ниво. Затова искрено поздравяваме собствениците и екипите на винарните от Западна и Централна Дунавска равнина за усилията да се обединят и създадат карта, която да привлича туристи в региона.
В проекта участват 17 винарски изби: Агрофитнес, Ахинора, Бонония Естейт, Боровица, Шато Бургозоне, Вила Гривица, Врачанска теменуга, Горун, Дос Аламос, Домен Сент Жорж, Винарна Лиляче, Магура 1967, Понте Дио, Винарна Свищов, Типченица, Хараламбиеви, ШаТони.
Този район представлява една пета от територията на България, а 17-те изби обработват около 1000 ха собствени лозя, на които отглеждат 13 български и 23 международни сорта грозде. За съжаление, към региона, богат на природни, исторически, културни и кулинарни забележителности, се насочват едва 4% от туристите в България.
С амбицията да направят крайдунавския край по-разпознаваем и предпочитан за винен туризъм винопроизводителите обединиха усилия за създаването на картата. Тя е дело на художника и графичен дизайнер Росен Йорданов, който неотдавна спечели наградата на СБХ за карикатура в памет на Борис Димовски. На картата са изобразени авторските му рисунки на избите и на 20 природни, културни и исторически забележителности в района.
Работихме усилено 5 месеца и много се гордеем с резултата, разказа г-жа Еми Маринова, основен двигател на инициативата и съсобственик на Шато Бургозоне. Надяваме се повече хора да чуят за красивия ни регион, за хубавите ни вина, за да се заинтригуват и да ни посетят. Много важно е с подкрепата на централната и местната власт да поставим указателни табели, за да се ориентират по-лесно туристите. Надяваме се в бъдеще да направим дигитална версия на картата, да организираме винени фестивали в региона и дегустации на дунавски вина, за да се промотира региона и вината на ЗГУ Дунавска равнина в страната и чужбина.
Част от първия тираж на картата ще се разпространява чрез Министерството на туризма в Националния туристически информационен център и по време на изложения у нас и в чужбина. Картата е двуезична – на български и на английски език.
Новата винена карта беше представена официално в София на 27 април в Culture Beat Club – НДК, където гостите имаха и шанса да поговорят с винарите, да дегустират техните вина, както и опитат вкусни фермерски сирена и други мезета от Западна и Централна Дунавска равнина.
Decanter World Wine Awards донесе още злато, сребро и бронз за българските вина.