Начало - Статии и новини - Винени области - Австралия
Винени области
   

Австралия

03 февруари 2010, Ясен Захариев

Австралия

Австралия и Нова Зеландия отдавна не са екзотични дестинации в света на виното. Тъкмо напротив, през последните десетилетия това са едни от най-сериозните играчи в категорията „Нов свят”. И докато Австралия е емблематична със своя интензивен, и богат на подправки и алкохол шираз, то запазената марка на Нова Зеландия е нейният удивителен, свеж и изпълнен с енергия совиньон блан. Тези две общоприети представи за Австралия и Нова Зеландия, макар и верни, показват обаче твърде схематично и повърхностно техния характер. Виното, което те показват на света далеч не се изчерпва с тези емблематични сортове.

Австралия

Когато говорим за съвременното винопроизводство на Австралия има една поредица от факти, които задължително трябва да се посочат. Без тях е трудно да проумеем характера на австралийското вино в началото на 21 век.
• Към 2004 г. Австралия произвежда едва 4% от виното в света и въпреки това е четвъртият по големина световен износител на вино.
• 70% от този износ са за САЩ и Великобритания.
• Към 2004 г. Австралия е вторият най-голям износител на пазара в САЩ след Франция, като в същото време за малко успява да измести последната от първото място във Великобритания. Контрастът е забележителен, защото Франция е най-големият световен производител с цели 21% от общата световна продукция, докато Австралия, както вече споменахме, е със скромните 4%.
• Три от общо седемте Австралийски щата са отговорни за 95% от производството. Това са на първо място Южна Австралия, после Виктория и накрая Нов Южен Уелс.
• Пет от всичките приблизително 1800 производители в Австралия произвеждат 75% от австралийското вино. До 2005 г. това са Southcorp, BRL Hardy, Orlando Wyndham, Beringer Blass и McGuigan Simeon. В света на корпорациите обаче нещата се развиват динамично и в момента Southcorp и Beringer са погълнати от Foster’s group. BRL Hardy е част от Constellation wines Australia. Orlando Wyndham е собственост на Pernod Ricard, а McGuigan Simeon вече се казва Australian Vintage Corporation. Като изключим тези корпоративни рокади нещата са горе-долу същите.
• Повече от половината австралийско вино не се продава в бутилки, а във формата на т.нар. “бег ин бокс”.
Тези впечатляващи факти от областта на статистиката ни карат да определим световната експанзия на австралийското вино като чудо, чиято история започва в края на далечния 18 век. За разлика от Франция обаче нямаме право да кажем, че австралийското вино е рафиниран резултат на една многовековна традиция. По общо мнение от края на 18 век докъм 1960 г. с малки изключения Австралия произвежда меко казано “незабележими” вина. Акцентът в производството е падал върху евтините десертни вина в стил “порто”. Вероятно ценителите на елегантните и фини вина тогава, а и днес, не биха използвали горния евфемизъм и биха ги окачествили просто като “отвратиелни”. Периодът от тогава до настоящата икономическа криза в края на първото десетилетие на 21 век се обозначава от някои като “ренесанс” на австралийското вино. Неточен термин, доколкото ренесансът е възраждане на нещо, което е съществувало в миналото. Нищо подобно обаче не е съществувало на австралийската и световна винена карта преди това. От шейсетте до осемдесетте години на 20 век австралийската лозарска и винена индустрия започва да се развива все по-бързо благодарение на все по-широкото внедряване на модерни технологии. Освен това вкусът на австралийците, от класическия британски “роуст биф” все по-категорично се сменя в полза на средиземноморската диета, а нарасналата емиграция от Европа допълнително допринася за нарастващото потребление на вино. И ако докъм осемдесетте години произвежданото количество задоволява предимно вътрешния пазар, то в края на десетилетието повишената продукция търси своя път навън и така само за период от около десет години износът се повишава над 10 пъти. Следва още едно десетократно увеличение към края на деветдесетте. През 1996 г. винената индустрия в Австралия се организира и с основното участие на петте най-големи производители, приема прочутия 30 годишен стратегически план за развитие, чиято цел е: “австралийската винена индустрия до 2025 г. да достигне годишен приход от 4,5 милиарда долара, което да я превърне в най-значимия и печеливш износител на маркови вина в света, като заедно с това ще утвърждава такъв стил на живот, при който виното ще бъде широко предпочитаната от хората напитка”. Изключително амбициозен план, който допринася за австралийското винено чудо, разбира се допреди разразилата се икономическа криза през 2008 г. Всъщност австралийският “бум” във виното става очевиден за всички в края на деветдесетте, като най-впечатляващата статистика е, че за по-малко от десет години след 1996 г. броят на австралийските изби се удвоява!

Австралия прави всеки от основните стилове във винарството - от ароматни сухи бели трапезни вина чак до стила на винтидж порто. Някои от тях, като семийоните без дъб от Хънтър валей, подсилените мускати и токайските сортове от Североизточна Виктория нямат точен еквивалент никъде другаде по света, но като цяло австралийските вина са едновременно отличимо австралийски и лесно смилаеми за световния пазар.
Австралийците лансираха в света на виното понятието flying winemaker или летящ винен технолог - европейски корифеи пътуват всяка година до Червения континент, за да правят вино и да споделят опита си. Австралийски винари също предават своите познания на колеги от цял свят. Като прибавим към техния опит добрата технологична и научна основа и вземем предвид слънчевия климат, а и либералното отношение към всякакви лозарски практики, не е трудно да си обясним скоковете нагоре в австралийския износ на вино. Вината на тази огромна страна са характерни с открит характер - те будят доверие и с техния “общителен” стил - просто отразяват националния характер и климат. Винопроизводителите предпочитат максимално да съхраняват плодовите вкусове и аромати във виното, като го постигат с една деликатна намеса. Резултатът са бели вина с интензивно плодов характер и меки, кадифени, сочни и плътни червени вина, които лесно се харесват на потребителите.

Лозарството и винопроизводството са съсредоточени в югоизточната част. Лозарските зони на страната по реда на значимост са: Южна Австралия, Нов Южен Уелс, Виктория, Западна Австралия, Тасмания, Куйнсленд и Канбера. Така наречената “супер зона” на Аделаида в Южна Австралия включва: Mount Lofty Ranges, Fleurieu и Barossa, а в Нов Южен Уелс се намира небезизвестната Hunter Valley. Важно е да се отбележи, че Южна Австралия дава около половината от австралийската продукция или колкото всички останали, взети заедно.
Австралия има около 60 винени области със 103 определени географски наименования за винарските региони, които покриват зоните, районите и подрайоните. Австралийското законодателство по отношение на виното е възможно най-опростеното и най-либералното в света. Т. нар. “Australian Geographical Indication” (GI) – географско наименование – диктува единствено географските граници и нищо повече. Не се контролира какви сортове могат или не могат да се садят в определен регион, не се контролира какво и как може да се произвежда. GI е официалното описание на една австралийска зона, район или подрайон. Всъщност GI може да бъде дори Australia или South Eastern Australia, което е малко разтегливо описание, защото включва три от най-важните за виното щати и често се среща по етикетите на експортните вина от по-ниската ценова категория. Целта е да се защитят регионалните наименования чрез международните закони, но и да се изпълнят търговските изисквания на Европейския съюз. GI наподобява далечно системата на апелациите в Европа, но е много по-либерална по отношение на лозарските и винарските практики. Единствената рестрикция е, че вино с определено GI трябва да съдържа най-малко 85% грозде от този район – отделен е въпросът какви са границите на района. Ако на етикета на едно австралийско вино е указан сортът и/или районът, това означава, че най-малко 85% от гроздето трябва да бъде от този сорт и/или район. Същото се отнася и за реколтата, изписана на етикета - поне 85% от виното трябва да е от обявената реколта. И ако са обявени два или повече сорта, те присъстват в низходящ ред, тоест Cabernet&Shiraz означава, че във виното има повече каберне, а Shiraz&Cabernet - обратното.
В Австралия се отглеждат над 150 сорта. Но най-значимият от тях е шираз, който достига 41% от червените сортове и близо 24% от всички. Ширазът от стари ненапоявани лозя от Бароса валей е изключително пищно и мощно вино и заедно с копринения шираз от Хънтър валей, допринася за световния успех на австралийските вина. И въпреки че шардонето е сортът, изстрелял държавата-континент в орбита на винената слава, от края на 90-те години ширазът е безспорен лидер.
Важните сортове, изброени по степен на значимост, са: от червените – шираз, каберне совиньон, мерло, пино ноар, руби каберне, гренаш, пти вердо, мурведър, санджовезе, барбера, небиоло, каберне фран, малбек; и от белите – шардоне, семийон, коломбар, совиньон блан, ризлинг, вердельо, шенин блан, мускат гордо бланко (александрийски мускат).

Зони/щати райони

НОВ ЮЖЕН УЕЛС Hastings River
Hunter
Mudgee
Orange
Cowa
Southern Highlands
Shoalhaven Coast
Hilltops
Riverina
Perricoota
Gundagai
Tumbarumba
Canbera District
New England Australia

Куйнсленд South Brunett
Granite Belt

Южна Австралия Clare Vale
Southern Flinders Ranges
Barossa Valley
Riverland
Adelaide Plains
Adelaide Hills
McLaren Vale
Kangaroo Island
Southern Fleurieu
Curency Creek
Langhorne Creek
Padthaway
Mount Benson
Wrattonbully
Coonawarra
Robe

Виктория Murray Darling
Swan Hill
Rutherglen
Beechworth
Alpine Valleys
King Valley
Glenrowan
Upper Goulburn
Strathboogie Ranges
Goulburn Valley
Heathcote
Bendigo
Macedon Ranges
Sunbury
Pyrenees
Grampians
Henty
Yara Valley
Gippsland
Mornington Peninsula
Geelong

Западна Австралия Swan District
Perth Hills
Peel
Geographe
Margaret River
Blackwood Valley
Pemberton
Great Southern
Manjimup

Тасмания Tasmania