Начало - Статии и новини - Виноличности - Жерар Басе - за предизвикателствата пред България във винения свят
Виноличности
   

Жерар Басе - за предизвикателствата пред България във винения свят

30 ноември 2016, DiVino

Жерар Басе - за предизвикателствата пред България във винения свят

Жерар Басе е изключителна личност и професионалист в света на виното. Той е известен в цял свят с уникалните си познания на винена тематика и богатата си и впечатляваща биография.

Роден във Франция, Жерар се мести в Англия по средата на 1980-те, където започва успешна кариера като сомелиер. Титлите му включват: Най-добър международен сомелиер за френски вина 1992, Най-добър сомелиер на Европа 1996, Най-добър сомелиер в света 2010, The Courvoisier Sommelier Best of the Best през1992 година, наградата на Маркес де Касарес - 1993, Купата на Дом Периньон през 1996, търговско лице на годината на Sopexa UK - 2004, Специалната награда на Catey през 2010, лице на годината на The International Wine Challenge през 2010, лице на годината за вина и спиртни напитки на списание Harpers през 2011, легенда на индустрията на Imbibe през 2011, мъж на годината на Decanter за 2013 и посланник на вина и спиртни напитки на Catey през 2014.

Важен аспект от кариерата на Жерар Басе е умението му да открива млади таланти, които наставлява и вдъхновява. Броят сомелиери и бармани, които са обучавани от него, е наистина впечатляващ и самите те впоследствие достигат големи висоти.

През 1997 Басе е удостоен с медалът на Сен Етиен, където е роден, от кмета на Сен Етиен.
През юни 2011, като част от почетния списък за рождения ден на кралицата, Жерар Басе получава наградата Order of British Empire, с което принцеса Анна го удостоява на церемония през октомври 2011 в замъка Уиндзор.

Ето какво каза тази забележителна личност специално за DiVino.bg броени часове преди старта на гала вечерята по случай 10-годишнината на Катаржина Естейт:

От кога се занимавате с вино и изобщо как стана това?
От много години, вече не помня колко точно. В ранните ми 20 години живеех в Англия, където работех в ресторант. И понеже съм французин, хората някак си естествено решиха, че би следвало да разбирам много от вино. Мениджърът на този ресторант направо ми каза, че започвам веднага да сервирам вино, но истината беше, че не бях много подготвен за това тогава. Харесваше ми, разбира се, но няма да забравя веднъж една млада дама, вероятно студентка, ми зададе въпрос за едно вино, на който не успях да отговоря. Стана ми страшно неудобно и още същия ден си купих една книга за вино и започнах да чета. И ми хареса. Така реших, че искам да правя това - да работя с вино и да стана сомелиер. Разбрах и още нещо: ако правиш нещо в живота си, прави го добре. Затова си поставих амбициозната цел да бъда изключително добър сомелиер и положих доста усилия в тази посока. Явявах се на много изпити, които издържах, за да мога днес да кажа, че това е наистина моята голяма страст, освен че е и професията ми.

Колко добре познавате българските вина?
Не съм най-големият експерт по българско вино със сигурност, но намирам, че България е много интересна страна със забележителна винена история. Вие произвеждате вино от много отдавна, от векове всъщност. Разбира се индустрията е много различна и продължава да се променя през последните 40 години. България беше добре позната с чудесните си червени вина от традиционни сортове като каберне и мерло, но вие имате и много интересни местни сортове – мавруд, рубин, мелник и т.н.

Смятате ли, че тези наши местни сортове могат да дадат големи вина?
Да, със сигурност. Ако ги поставите на точното място и после се работи правилно с тях – да. При всички положения такива вина ще имат характер и специфична персоналност.

Какво може да направи България в момента, за да подобри своя имидж като винарска страна?
На България преди 30-тина години се гледаше като на производител на евтино вино за супермаркетите. Но мисля, че това вече се променя и все повече производители (Катаржина Естейт е един много добър пример за това) правят наистина отлични вина. Тези нови играчи ще променят облика на България и ще я поставят там, където е нейното място – сред производителите на най-добри вина по света. Вашите вина са качествени и конкурентноспособни и трябва да се целите високо. Когато си поставяте високи цели, тогава и имиджа на страната ви ще се промени.