Начало - Статии и новини - Акценти - Климатичните промени тласкат винарите към смесване на различни реколти
Акценти
   

Климатичните промени тласкат винарите към смесване на различни реколти

31 август 2025

по материали на BBC News

В света на виното реколтата е на пиедестал. Ако купувате бутилка червено, бяло или розе вино, то конкретната година, в която е набрано гроздето, почти винаги е посочена на етикета.

За разлика от вината с указана реколта, тихите вина направени чрез смесване на две или повече реколти се възприемат като нискокачествени, евтини и безрадостни. И са значително по-рядко срещани.

Но ето че с изменението на климата, което засяга лозята по целия свят с по-екстремни метеорологични условия, все още малък, но нарастващ брой винарни с акцент върху качеството, пускат невинтидж бутилки, за да могат да произвеждат вино с по-неизменно качество.

Крис Хауъл е винопроизводител в Cain Vineyard & Winery в известния калифорнийски регион Напа вали, на 80 км североизточно от Сан Франциско. Той работи от 1991 г. и казва, че летата са станали забележимо по-горещи. Времето е сложно нещо, казва той. Проблемът, върху който хората в Напа са най-фокусирани, са драматичните горещи вълни, които обикновено идват през лятото, особено в края на лятото. Те съществуват откакто съм тук, но пиковите температури при тях сега са по-високи. Жегата може да бъде интензивна. Може да се стигне дори до 50°C, или нещо близко до това.

С по-високите температури идва и повишеният риск от горски пожари. Такъв е случаят през 2017 г., когато по думите му изключително интензивни пожари избухнаха в Напа в средата на гроздобера.

През въпросната година г-н Хауъл решил да използва само грозде от лозята на Кейн, набрано преди пожарите – приблизително половината от общото количество, за да предотврати риска миризмата и вкусът на дим във въздуха да замърсят вината.

Той казва, че е по-спокоен от много винопроизводители по отношение на бедствията, защото отдавна прави невинтидж червен купаж, наречен Cain Cuvée. Така част от виното, което успяхме да направим през 2017 г., беше запазено, за да бъде смесено с това от 2018 г.

Г-н Хауъл добавя, че дори без пожари сега реколтите са по-променливи. Така че шансовете са по-добри, ако използвате две различни реколти, за да създадете желания стил за определено вино.

Докато тихите вина в света остават предимно от определена реколта, то има един тип вино, където non-vintage блендовете са доминиращи – пенливото вино. Водещо е френското шампанско, където по-голямата част от произведените вина винаги са били non-vintage.

В исторически план това е било необходимост, тъй като Шампан е най-северният винен регион във Франция и добрите лета са били рядкост. Така че производителите на шампанско не са имали друг избор, освен да смесват вина от различни години, за да създадат продукт с постоянно качество.

Благодарение на климатичните промени обаче, които носят по-топли лета в Северна Франция, сега се произвежда повече винтидж шампанско отвсякога.

Рикардо Паскуа, собственик на италианската винарна Pasqua Vigneti e Cantine, казва, че удоволствието, което са му доставили някои от най-добрите невинтидж шампански, го е вдъхновило да направи първото в Италия тихо бяло вино от няколко реколти.

Разположена северно от Верона в региона Венето, семейната му винарна произвежда невинтидж виното от 2019 г., като смесва до пет различни години. Той обяснява, че идеята е била да се произведе възможно най-доброто вино от едно лозе, като се избяга от реалността на промените в реколтата заради климата – както положителни, така и недобри.

Предложих го на семейството си и на управителния съвет, а те ми казаха: „Ти си луд човек, това е голям риск! Противоречи на винената библия, реколтата си е реколта“, казва той. Но все пак реших да се придържаме към плана и продължихме напред. Целта е да се постигне най-доброто изражение на лозето. Това е като книга – използването на повече от една реколта дава на виното повече глави.

Hey French на Паскуа е направено чрез купажиране на пет реколти. Полученото вино се казва Hey French, You Could Have Made This But You Didn´t (внасяно в България от Mediterranium; в превод – Ей, французи, и вие можехте, но не го направихте). Необичайното име е шеговит намек за продължаващото съперничество между Италия и Франция във винарството.

С изменението на климата, което сега засяга италианските винопроизводители с всичко – от по-големи суши до по-силни и продължителни градушки, г-н Паскуа казва, че други винарни също поемат по пътя на невинтидж вината или поне го обмислят. В Италия вече няколко винарни следват идеята. Защото в Италия екстремните метеорологични събития вече са нещо обичайно – например сланата през април или началото на май, както и градушките, са все по-чести. Или горещите вълни с много високи температури, година след година.

Да се върнем в долината Напа – Крис Хауъл признава, че трябва да се работи още много, за да се изтрие позорното клеймо, което все още носят невинтидж вината. Защо сме толкова обсебени от единичните реколти? Трябва да променим възприятията на винолюбителите. Вината, които не са с една реколта, могат да бъдат вкусни.

Доун Дейвис е Master of Wine, най-високата квалификация в световната винена индустрия. Тя казва, че има три типа потребители на вино, два от които ще приветстват малко или повече вината без реколта. Обикновеният потребител няма да забележи, казва тя. Любителите, които купуват бутилка до 8-10 евро, просто си вземат бутилка, да речем, совиньон блан. Те не си мислят „О, 2021, това беше добра година“.

Според нея на другия край са хората, свързани с винарската индустрия, или онези, които са информирани и знаят какво се случва с по-предизвикателните и проблемни реколти. Те приветстват повишената гъвкавост и постоянството, които вината без реколта могат да предложат.

Но я има и голямата група на винолюбителите по средата, които държат на отделните реколти. И винаги ще я има тази група от хора, които не приемат промените във виното, като например въвеждането на винтовите капачки.

Всъщност обаче по-голямата част от виното е купаж – между различни парцели, масиви, бъчви… Много рядко опитваме вино от една бъчва. Тогава защо купажът да не е от различни реколти?