Начало - Статии и новини - Анализи - Светът пие по-малко вино
Анализи
   

Светът пие по-малко вино

24 юли 2025, DiVino

Един от проблемите, който днес предизвиква загриженост в света на виното и алкохола като цяло, е спадът в потреблението и преминаването към други видове напитки, предизвикано от по-младите поколения и от все по-отчетливата тенденция, ориентирана към здравословен живот. Има обаче и други фактори за намаляване на потреблението.

Глобален спад от 1% общо при алкохолните напитки

Според последни данни на IWSR (International Wine & Spirit Research), през 2024 г. общият обем на алкохолните напитки е намалял с 1% в световен мащаб. Спадът се дължи на отчетено понижение в САЩ и Китай, но анализаторите отбелязват възникващи възможности за растеж при определени категории – от безалкохолна бира и текила в САЩ до тенденциите към разширяване на премиум сектора в Китай, Канада и Испания.

Спадът в потреблението се дължи основно на намаление от 3% в САЩ и 5% в Китай. В първия случай всички категории с изключение на готовите напитки (RTD – Ready to Drink) отбелязват спад, докато в Китай спадът обхваща всички категории.

Според IWSR, в основата на спада в САЩ стоят политическата и икономическата несигурност, докато в Китай ключови фактори са забавянето на икономическия растеж, кризата в сектора на недвижимите имоти и застаряването на населението.

Въпреки спада, анализът установява и някои области на бъдещ растеж и на двата пазара. В САЩ коктейлите, безалкохолната бира, текилата и американското уиски преживяват бум. По-специално, обемите на безалкохолната бира са се увеличили с 23% през 2024 г. и се очаква да растат с 18% годишно между 2024 и 2029 г.

Дестилатите от агаве (текила, мескал, сотол и др.) също се очаква да отбележат ръст от 1% до 2029 г., като потребителите търсят автентичност, чистота, ясен произход на продукта и балансирани цени. Освен това, се прогнозира ускорен ръст от 6% за премиум напитките от агаве, докато супер премиум сегментът ще отбележи спад от 7%.

В тази нова фаза на по-умерен ръст при текилата, фокусиран върху премиум ценовия сегмент, стилът репосадо* се очертава като ясен победител, благодарение на достъпната си цена и мекия вкусов профил, заявява Мартен Лодевикс, президент на IWSR САЩ.

Докато пазарът  на готовите напитки (RTD) се очаква да нарасне с 1% между 2024 и 2029 г., алкохолният чай се очаква да отбележи ръст от 11%. По-премиумните предложения за алкохолен чай, на базата на дестилати, съчетават чара на класическия студен чай с изтънчеността на истинските дестилати и привличат потребители, които търсят вкусни варианти с по-ниско алкохолно съдържание, добавя Лодевикс.


А как е конкретно при виното?

В световен мащаб потребителите купуват по-малко бутилки. Глобалното потребление на вино е спаднало с 3,3% през 2024 г. до 214 млн. хектолитра, което е най-ниското ниво от 1961 г. насам, показват предварителните данни на OIV (Международна организация по лозата и виното).

Ето как изглежда списъкът на 10-те най-големи потребители на вино в света (общо количество за 2024 г.), според данните на OIV. Спадът в Китай, САЩ, Франция и Германия е значителен спрямо 2023 г.

САЩ: 33,3 млн. хектолитра – спад с 5,8% спрямо 2023 г.
Франция: 23 млн. hl – спад с 3,6%
Италия: 22,3 млн. hl – увеличение с 0,1%
Германия: 17,8 млн. hl – спад с 3%
Великобритания: 12,6 млн. hl – спад с 1%
Испания: 9,6 млн. hl – увеличение с 1,2%
Русия: 8,1 млн. hl – увеличение с 2,4%
Аржентина: 7,7 млн. hl – спад с 1,2%
Португалия: 5,6 млн. hl – увеличение с 0,5%
Китай: 5,5 млн. hl – спад с 19,3%

Десетте водещи страни по консумация на вино на глава от населението за 2024 г., отново според OIV, са:
Португалия: 61,1 л
Италия: 42,7 л
Франция: 41,5 л
Швейцария: 29,7 л
Австрия: 28,6 л
Австралия: 24,5 л
Германия: 24,5 л
Унгария: 24,4 л
Испания: 23,8 л
Обединено кралство: 22,3 л
 

Какво се случва в Италия като водещ производител и потребител

За 2024 Италия е на второ място в света по консумация на вино на глава от населението след Португалия и на първо като винопроизводител. Според доклад на италианските анализатори от TradeLab by Federvini от януари до април 2025 г. продажбите на вино в Италия са спаднали с 12% в сравнение със същия период през 2024 г., а продажбите на пенливи вина – с 13%.

Спадът в потреблението и преминаването към други видове напитки, предизвикано от младите потребители и все по-ясната тенденция, ориентирана към здравословен живот, може би трябва да се разглеждат в комбинация със спада на покупателната способност. Защото трябва да се има предвид, че в Италия намалява не само консумацията на алкохол, но и тази на безалкохолни напитки.

Докладът на Osservatorio TradeLab by Federvini, посветен на консумацията извън дома (AfH), показва че през първото тримесечие на 2025 г. и при виното, и при спиртните напитки се наблюдава отрицателна тенденция. Потреблението на вино е спаднало с 12% в сравнение с първото четиримесечие на 2024 г., а на пенливи вина – с 13%. Категорията спиртни напитки е спаднала с 14% в сравнение с първите четири месеца на 2024 г., като тази цифра е получена от алкохолни коктейли (-15%), битери и аперитиви (-14%) и чисти спиртни напитки (-8%).

Бялото вино (49%) се търси повече от червеното (46%) и розето (5%). Сред пенливите вина доминира просеко (81%), следвано от спуманте (15%) и шампанско (4%). В категорията коктейли най-популярната напитка е шприц: Аперол шприц (34%) е следван от Кампари шприц (14%), джин с тоник (8%), Американо (5%) и Негрони (4%).

През 2024 г. консумацията на алкохолни напитки възлиза на 2,42 млрд. евро (-1,3%), а на безалкохолни напитки – 4,68 млрд. евро (-0,6%). Сред различните канали баровете отбелязват спад от 1,8% през 2023 г. спрямо предходната година, ресторантите остават стабилни, а доставките на храна регистрират значителен спад (-7,4%). Уличните търговци, лавките и уличното хранене се представят най-добре, изпреварвайки ресторантите, траториите, сладкарниците, веригите за бързо хранене/самообслужване и пицериите.

В Италия най-често посещаващата заведения възрастова група е между 45 и 54 години, докато групата с най-висока средна сметка е тази между 25 и 34 години. Анализът на TradeLab by Federvini е насочен към италианското население на възраст между 18 и 74 години, което представлява около 45 милиона души.

 

*Reposado – отлежала. Според регулациите такава текила отлежава най-малко 2 месеца, до 1 година, в дъбови бъчви с всякакъв обем, до 20 000 л. Използват се и употребявани бъчви от уиски, вино, както и нови бъчви.