Начало - Статии и новини - Новини - Новата национална програма за подпомагане на лозаро-винарския сектор започва да действа от 1 януари 2014
Новини
   
Новата национална програма за подпомагане на лозаро-винарския сектор започва да действа от 1 януари 2014

03 декември 2013, DiVino

Винарските изби ще са първите, които ще започнат да получават пари от новия европейски бюджет, съобщава standartnews.

Брюксел вече одобри програмата за подпомагане на винари и лозари, която ще действа у нас през периода 2014-2018. Така Националната програма за подпомагане на лозаро-винарския сектор през следващите пет години ще започне да действа още от 1 януари догодина. Общата сума, предвидена за сектора е 133 млн. евро, а дейностите, които ще бъдат финансирани, са разделени в няколко мерки. Първите две са познати, защото действаха и до този момент - промоции на виното ни в чужбина и конверсия и преструктуриране на лозя. От 2014 обаче винарите ще могат да кандидатстват и по още две мерки - инвестиции в лозя и изби и прибиране на реколта на зелено.

Биовиното и производството на пенливи вина се превръщат в един от приоритетите на винаро-лозарската програма. Тя предвижда до края на 2018 био виното, което се произвежда у нас, да е 2% от общото количество, което се предлага от избите. Другата основна цел, заложена в програмата, е увеличение на производството на вино с 10% на година. За целта са отделени 42,5 млн. евро, които да се влагат в закупуване на производствени мощности, в това число и на такива, които са необходими за създаване на пенливи вина. Мярката е поискана от българските производители заради непрекъснатото увеличение на търсенето на този тип гроздови напитки в световен мащаб, коментираха експерти от Изпълнителната агенция по лозата и виното. По нея избите могат да разчитат на подпомагане от Европа, което да покрива до половината от признатите разходи. За разлика от останалите мерки в програмата, по тази за инвестиции не се предвиждат национално съфинансиране и авансови плащания.

Бразилия и Алжир влизат в топдестинациите за продажба на български вина. Това са двете нови държави, които влизат в списъка със страни, където можем да рекламираме напитките си с пари от Европа. Венецуела и Ангола са другите две нови държави, където ще можем да правим промоции, финансирани с пари от Брюксел. Общо 21 държави са включени в списъка за дестинации, в които ще се промотира българско вино. Между тях са Китай, Япония, Тайван, Сингапур, САЩ, Канада, разбира се Русия, както и няколко от бившите съветски републики, Швейцария и Норвегия. Общата сума за реклама на виното ни, предвидена за периода 2014-2018, е 7,5 млн. евро. Очакваният ефект от промоциите е увеличение на износа с 2%.

Производството на качествени вина ще бъде основен приоритет на лозаро-винарската програма. В нея се предвижда увеличение на производството на вина със защитени географски означения и защитени географски наименования. В края на 2018 те трябва да са половината от всички вина, произведени у нас.

Какво финансира ЕС?

- Промоции в чужбина - 7,5 млн. евро

- Преструктуриране и конверсия на винени лозя - 80,81 млн. евро

- Събиране на реколта на зелено - 2,2 млн. евро

- Инвестиции - 42,5 млн. евро

Общ бюджет на програмата - 133 млн. евро