18 юни 2019, Емил Коралов
Когато говорим за успех на цяла категория, в случая розетата от Прованс, всеки производител е важен и има своя принос, но винаги има лидери, които дърпат нещата напред. Такива в Прованс са Ott, Minuty, Gordonne, Gassier, Maupague и още няколко. В последните 10-ина години един от флагманите на провансалското розе стана Château D’Esclans. А през следващите няколко навлязоха много сериозно и още две - Miraval и Saint Rosaline.
Миналата година имах удоволствието да посетя Château Miraval - един специфичен розе феномен.
Известно е като розето на Брад Пит и Анджелина Джоли. За някои това е достатъчна референция, че виното трябва непременно да се купува и пие. Други, особено по-напредналите ценители, гледат на него като на чисто маркетингов продукт с пресилен светски елемент и не го смятат за сериозно вино. Признавам, бях от вторите - отидох, видях и се промених. Château Miraval има сериозна история, започнала някъде през Средновековието. Цялото имение е разположено на 600 хектара в долина, през най-ниската част на която е минавал Виа Аурелия – пътят, използван от римляните за експанзия на север към Галия. През Средновековието там се появява манастир, в който според сведенията е отсядал Тома Аквински, а през ХІV век имотът за пръв път е записан в тогавашните регистри. Огромното имение, което обаче никога не се е славело с кой знае какво производство на вино, сменя няколко собственици през вековете, за да се стигне до 1977 г., когато Жак Лусие - френски музикант и композитор, станал известен най-вече с джазовите си интерпретации на Бах, купува Миравал. (Тук е мястото да отдадем почит към Жак Лусие, който тази година през март почина на 84-годишна възраст.)
Освен че се заема с нелеката задача да рекултивира съществуващите лозя и още тогава да тръгне в посока към биологично земеделие, Жак Лусие решава да направи културно средище, общо взето, насред нищото. Замисълът е хора, занимаващи се с различни изкуства, да могат да творят на спокойствие. Жак Лусие реконструира къщата и обръща най-голямо внимание на своето изкуство, създавайки доста популярното в музикантските среди звукозаписно студио Le Studio de Miraval. Pink Floyd го правят известно - голяма част от The Wall (Стената) е записана там през 1979. Оттам минават от Стинг през AC/DC, Rammstein, The Cure, Yes та до Sade, Wham! и Cranberries. Дори Muse записват първите си неща в Le Studio de Miraval. През 1993 Лусие продава имението и студиото на американеца Том Бов, то продължава да функционира, но през 2003 поради липса на поръчки и музиканти, които да записват там, е затворено. Новият собственик продължава да развива и винарството, засажда още лозя, следва биологичната линия, но се разпилява с доста различни брандове. Вината не са нищо особено, но те нямат и претенции, оставайки в категорията vin de pays. Том Бов решава и да дава имението под наем и Брад Пит и Анджелина Джоли го наемат за лятната си ваканция. След това Château Miraval е лизинговано с опция за изкупуване от тях и някъде около 2009 го придобиват официално. Те двамата веднага започват да търсят начин да развият винарството, идеята им е била за „летящ“ винар, но бързо разбират, че така няма да стане. Започват да търсят надежден партньор, с когото да развият производството не само на вино, но и на всякакви продукти, които биха могли да се отглеждат там. Така се ражда партньорството с една от най-сериозните винени фамилии на Франция - Перен (Famille Perrin). Перен са собственици на топ производителя от Шатоньоф дю пап Château de Beaucastel (подробно за тях в следващия брой на DiVino). В момента Перен управляват Château Miraval и стоят зад другия голям бранд розе от Прованс - Miraval. Първата реколта Miraval Rose e 2012 и веднага става хит. Собствена бутилка (формата е базирана на провансалската традиция, но си е тяхна), изчистен малък етикет - нещо не особено характерно за вината от региона и прекрасно вино само от собствени лозя. Виното получава 90 т. в WS и влиза в топ 100 за 2013 на 84-то място, като това е единственото розе в класацията. Причината със сигурност не е известността на Пит и Джоли, а Перен. Виното тогава е бленд на сензо с гренаш, в реколта 2017 има и малко сира и рол. Матю Перен е човекът, който ни заведе в Château Miraval. Той е представител на фамилията и един от хората, най-активно участващи в управлението на целия семеен бизнес. За началото на общия проект той разказа следното: Един американски дизайнер, с когото работехме, ни направи контакта. Много преди това ние се оглеждахме за нещо в Прованс. Там почвите са горе-долу същите като в Шатоньоф, сортовете, климатът. Освен това имахме сериозен опит с розета от Тавел и Люберон. Искахме да имаме и нещо в Прованс. Дойдохме да разгледаме Миравал, видяхме огромния потенциал, после Пит и Джоли дойдоха при нас, за да видят нашата работа, и после решихме да направим съвместно предприятие - по най-лесния начин - 50% за всеки. Те дадоха името и възможността да работим там, а ние - нашата експертиза и грижа за имението. Започнахме да правим всичко тук точно така, както и в нашите имения в Рона, за които се грижим вече пет поколения. Най-хубавото беше, че когато дойдохме, всичко вече беше био. Заварихме лозя от 300 до 600 м надморска височина, сортовете, които ни трябваха, хладен климат и разнообразие от почви - имаше и такива, каквито има в Жигондас, и такива като в Шатоньоф.
Една от целите на всеки материал в списанието, свързан с изба или регион, е да дадем някакви насоки как би могло мястото да бъде посетено. Château Miraval не е отворено за посещения. Може да попаднете там само ако някой ви заведе - и пак е трудно. Освен с Матю Перен аз бях с вносителя на Miraval в България - Венелин Мъжлев от Wine Market (на българския пазар са представени от Енорама Дистрибуция). На входа ни посрещна бивш член на Чуждестранния легион - много симпатичен, но и страховит чернокож снайперист. Изключително любезно ни връчи по един 6-страничен договор, чрез който обещахме да не правим доста неща, докато сме вътре - включително да не снимаме определени обекти. Хубавото е, че Château Miraval е голямо, а рестрикциите се отнасят основно за самата къща. Château Miraval не е в защитена местност и не е паметник на културата. Това обаче не е накарало нито бившите, нито настоящите собственици да направят нещо, което не е устойчиво, не е архитектурно или ландшафтно подходящо и не е съобразено с традициите на района и на имението. Анджелина Джоли и Брад Пит нямат в Миравал 50-метров басейн със златни фонтани и вода от айсберг. Имат малко басейнче, като на средностатистически американец с къща. Не са асфалтирали пътя си от входа до къщата (2 км). Не са направили нито едно архитектурно изменение на постройките, а новите са изцяло в стила и епохата на имението. Изцяло са оставили в ръцете на фамилията Перен да развият имението в духа на провансалските традиции, устойчиво и с много мисъл за бъдещето. Показателно е, че всички тераси, които се изграждат и в момента с цел да се засадят лозя, дървета или зеленчуци, са укрепени със същите камъни, каквито още римляните са използвали преди близо 2000 години. В момента Миравал освен вино произвежда зехтин от собствени маслинови дръвчета, лавандула, мед, а списъкът с плодове включва всичко, което вирее в този район на Франция. За това накъде са тръгнали Матю Перен сподели: Допреди 10 години розето не беше интересно за познавачите. Днес ние се опитваме и мисля, че успяваме (заедно с другите водещи производители) да наложим розето като премиум продукт. Вино, което да се състезава с най-добрите бели и червени вина и да покажем, че то има своя собствена идентичност. В момента правим още едно, много специално Haute couture розе. Haute couture, но достъпно на пазара. Едно гастрономическо и много минерално розе, което няма да запазим само за някакъв висок сегмент клиенти, а ще бъде за всеки, който би искал да го опита. И заради розе тренда, и заради бранда, и заради добрата дистрибуция ние ще го направим достъпно… Няма да правим топ вина, които никой не може да опита.
Паралелната програма на DiVino.Taste 2024 включва силни майсторски класове, една специална дегустация и лекция на легендарния Оз Кларк!