Начало - Статии и новини - Акценти - Miraval, един специфичен РОЗЕ феномен
Акценти
   

Miraval, един специфичен РОЗЕ феномен

18 юни 2019, Емил Коралов

Miraval, един специфичен РОЗЕ феномен

Когато говорим за успех на цяла категория, в случая розетата от Прованс, всеки производител е важен и има своя принос, но винаги има лидери, които дърпат нещата напред. Такива в Прованс са Ott, Minuty, Gordonne, Gassier, Maupague и още няколко. В последните 10-ина години един от флагманите на провансалското розе стана Château D’Esclans. А през следващите няколко навлязоха много сериозно и още две - Miraval и Saint Rosaline.

Миналата година имах удоволствието да посетя Château Miraval - един специфичен розе феномен.

Известно е като розето на Брад Пит и Анджелина Джоли. За някои това е достатъчна референция, че виното трябва непременно да се купува и пие.  Други, особено по-напредналите ценители, гледат на него като на чисто маркетингов продукт с пресилен светски елемент и не го смятат за сериозно вино. Признавам, бях от вторите - отидох, видях и се промених. Château Miraval има сериозна история, започнала някъде през Средновековието. Цялото имение е разположено на 600 хектара в долина, през най-ниската част на която е минавал Виа Аурелия – пътят, използван от римляните за експанзия на север към Галия. През Средновековието там се появява манастир, в който според сведенията е отсядал Тома Аквински, а през ХІV век имотът за пръв път е записан в тогавашните  регистри. Огромното имение, което обаче никога не се е славело с кой знае какво производство на вино, сменя няколко собственици през вековете, за да се стигне до 1977 г., когато Жак Лусие - френски музикант и композитор, станал известен най-вече с джазовите си интерпретации на Бах, купува Миравал. (Тук е мястото да отдадем почит към Жак Лусие, който тази година през март почина на 84-годишна възраст.) 

Освен че се заема с нелеката задача да рекултивира съществуващите лозя и още тогава да тръгне в посока към биологично земеделие, Жак Лусие решава да направи културно средище, общо взето, насред нищото. Замисълът е хора, занимаващи се с различни изкуства, да могат да творят на спокойствие. Жак Лусие реконструира къщата и обръща най-голямо внимание на своето изкуство, създавайки доста популярното в музикантските среди звукозаписно студио Le Studio de Miraval. Pink Floyd го правят известно - голяма част от The Wall (Стената) е записана там през 1979. Оттам минават от Стинг през AC/DC, Rammstein, The Cure, Yes та до Sade, Wham! и Cranberries. Дори Muse записват първите си неща в Le Studio de Miraval. През 1993 Лусие продава имението и студиото на американеца Том Бов, то продължава да функционира, но през 2003 поради липса на поръчки и музиканти, които да записват там, е затворено. Новият собственик продължава да развива и винарството, засажда още лозя, следва биологичната линия, но се разпилява с доста различни брандове. Вината не са нищо особено, но те нямат и претенции, оставайки в категорията vin de pays. Том Бов решава и да дава имението под наем и Брад Пит и Анджелина Джоли го наемат за лятната си ваканция. След това Château Miraval е лизинговано с опция за изкупуване от тях и някъде около 2009 го придобиват официално. Те двамата веднага започват да търсят начин да развият винарството, идеята им е била за „летящ“ винар, но бързо разбират, че така няма да стане. Започват да търсят надежден партньор, с когото да развият производството не само на вино, но и на всякакви продукти, които биха могли да се отглеждат там. Така се ражда партньорството с една от най-сериозните винени фамилии на Франция - Перен (Famille Perrin). Перен са собственици на топ производителя от Шатоньоф дю пап Château de Beaucastel (подробно за тях в следващия брой на DiVino). В момента Перен управляват Château Miraval и стоят зад другия голям бранд розе от Прованс - Miraval. Първата реколта Miraval Rose e 2012 и веднага става хит. Собствена бутилка (формата е базирана на провансалската традиция, но си е тяхна), изчистен малък етикет - нещо не особено характерно за вината от региона и прекрасно вино само от собствени лозя. Виното получава 90 т. в WS и влиза в топ 100 за 2013 на 84-то място, като това е единственото розе в класацията. Причината със сигурност не е известността на Пит и Джоли, а Перен. Виното тогава е бленд на сензо с гренаш, в реколта 2017 има и малко сира и рол. Матю Перен е човекът, който ни заведе в Château Miraval. Той е представител на фамилията и един от хората, най-активно участващи в управлението на целия семеен бизнес. За началото на общия проект той разказа следното: Един американски дизайнер, с когото работехме, ни направи контакта. Много преди това ние се оглеждахме за нещо в Прованс. Там почвите  са горе-долу същите като в Шатоньоф, сортовете, климатът. Освен това имахме сериозен опит с розета от Тавел и Люберон. Искахме да имаме и нещо в Прованс. Дойдохме да разгледаме Миравал, видяхме огромния потенциал, после Пит и Джоли дойдоха при нас, за да видят нашата работа, и после решихме да направим съвместно предприятие - по най-лесния начин - 50% за всеки. Те дадоха името и възможността да работим там, а ние - нашата експертиза и грижа за имението. Започнахме да правим всичко тук точно така, както и в нашите имения в Рона, за които се грижим вече пет поколения. Най-хубавото беше, че когато дойдохме, всичко вече беше био. Заварихме лозя от 300 до 600 м надморска височина, сортовете, които ни трябваха, хладен климат и разнообразие от почви - имаше и такива, каквито има в Жигондас, и такива като в Шатоньоф.

Една от целите на всеки материал в списанието, свързан с изба или регион, е да дадем някакви насоки как би могло мястото да бъде посетено. Château Miraval не е отворено за посещения. Може да попаднете там само ако някой ви заведе - и пак е трудно. Освен с Матю Перен аз бях с вносителя на Miraval в България - Венелин Мъжлев от Wine Market (на българския пазар са представени от Енорама Дистрибуция). На входа ни посрещна бивш член на Чуждестранния легион - много симпатичен, но и страховит чернокож снайперист. Изключително любезно ни връчи по един 6-страничен договор, чрез който обещахме да не правим доста неща, докато сме вътре - включително да не снимаме определени обекти. Хубавото е, че Château Miraval е голямо, а рестрикциите се отнасят основно за самата къща. Château Miraval не е в защитена местност и не е паметник на културата. Това обаче не е накарало нито бившите, нито настоящите собственици да направят нещо, което не е устойчиво, не е архитектурно или ландшафтно подходящо и не е съобразено с традициите на района и на имението. Анджелина Джоли и Брад Пит нямат в Миравал 50-метров басейн със златни фонтани и вода от айсберг. Имат малко басейнче, като на средностатистически американец с къща. Не са асфалтирали пътя си от входа до къщата (2 км). Не са направили нито едно архитектурно изменение на постройките, а новите са изцяло в стила и епохата на имението. Изцяло са оставили в ръцете на фамилията Перен да развият имението в духа на провансалските традиции, устойчиво и с много мисъл за бъдещето. Показателно е, че всички тераси, които се изграждат и в момента с цел да се засадят лозя, дървета или зеленчуци, са укрепени със същите камъни, каквито още римляните са използвали преди близо 2000 години. В момента Миравал освен вино произвежда зехтин от собствени маслинови дръвчета, лавандула, мед, а списъкът с плодове включва всичко, което  вирее в този район на Франция. За това накъде са тръгнали Матю Перен сподели:  Допреди 10 години розето не беше интересно за познавачите. Днес ние се опитваме и мисля, че успяваме (заедно с другите водещи производители) да наложим розето като премиум продукт. Вино, което да се състезава с най-добрите бели и червени вина и да покажем, че то има своя собствена идентичност. В момента правим още едно, много специално Haute couture розе. Haute couture, но достъпно на пазара. Едно гастрономическо и много минерално розе, което няма да запазим само за някакъв висок сегмент клиенти, а ще бъде за всеки, който би искал да го опита. И заради розе тренда, и заради бранда, и заради добрата дистрибуция ние ще го направим достъпно… Няма да правим топ вина, които никой не може да опита.